Luottamus säteilee lopputuotteeseen asti

28.04.2022 10:18

Sanna Päällysaho1_lo.jpg

Luottamus Atrian brändiin on monien tutkimusten perusteella luja. Luottamuksen vakaalta pohjalta myös tuotantoketjun kehittäminen, sen tuotteiden markkinointi ja roolin kasvattaminen on helpompaa.

Atria Suomen markkinoinnista ja tuotekehityksestä vastaava johtaja Sanna Päällysaho kertoo, että Atrian brändin luottamuksen takana ovat yrityksen pitkät juuret, tuoteturvallisuus ja koko ketjussa tehdyt konkreettiset vastuullisuusteot: tilajäljitettävyys, antibioottivapaus, tuotteille laskettu hiilijalanjälki sekä alkanut matka kohti hiilineutraalia ruokaketjua.

– Nämä teot on toteutettu yhdessä tekemällä, ja tilat ovat lähteneet niihin hienosti mukaan. Tekomme ovat nostaneet tuotantoketjumme ainutlaatuisuutta maailmanlaajuisesti ja vieneet yritystä eteenpäin. Ilman niitä emme olisi markkinajohtaja useissa tuoteryhmissä, Päällysaho sanoo.

LUOTTAMUSTA JA ARVOSTUSTA

Julkinen arvostus voisi toki olla parempaakin. Se kuitenkin edellyttää, että alkutuotannosta hyvin vähän tietävien kuluttajien mielikuvat saadaan paremmin vastaamaan todellisuutta.

– Meidän pitää onnistua kertomaan avoimesti, mistä me tulemme ja miten ainutlaatuinen ketjumme on. Tuottajakenttämme on moderni, ja osaavat ihmiset ketjussamme tekevät turvallista kotimaista ruokaa ympäristöä kunnioittaen ja eläinten hyvinvoinnista huolehtien. Sen viestin välittämisessä on jo tehty hyviä avauksia esimerkiksi jalkauttamalla tuottajia kuluttajien pariin, Päällysaho tarkentaa.

Sitäkin on syytä korostaa, että oman rehutehtaan ansiosta Atrialla todella tiedetään, mitä eläimet ovat syöneet alusta loppuun asti. Myynnin puolella yhteistyö asiakasryhmien kanssa on syvää.

– Asiakas voi kysyä meiltä, mistä jokin rehun raaka-aine tulee, ja pystymme sen todentamaan. Kun hallussa on koko ketju pellosta pöytään, pystymme osallistumaan myös asiakkaiden vastuullisuushankkeisiin ja luottamus meihin vahvistuu, Päällysaho sanoo.

TUOTTEITAAN SUUREMPI

Vaikka koko ketjun tavoite on onnistuneessa lopputuotteessa, on hyvä muistaa, että ketjun merkitys ulottuu sitäkin pidemmälle.

– Me olemme tuotteitamme suurempi toimija. Yhteiskunnallinen roolimme kotimaisen ruuan tuottajana ja elintarviketeollisuuden työllistäjänä on merkittävä. Ruokatalona pystymme näyttämään kuluttajille myös sen, että lihan tuottamisella ja kulutuksella on keskeinen rooli myös tulevaisuudessa, sillä pystymme tekemään sen ainutlaatuisella tavalla ja kestävästi, Päällysaho muistuttaa.

Pandemia on nostanut suomalaisen ruoan arvostusta. Päällysahon mukaan tuotantoketjun ainutlaatuisen avaaminen vaikuttaa myös kannattavuuteen.

 – Siitä, mitä ihminen arvostaa, hän on myös valmis maksamaan. Uskon, että arvostus on isoa, kun tuotantoketjumme tarina saadaan kaikessa komeudessaan perille.

 

”Pystymme tuottamaan kotimaista lihaa ainutlaatuisella tavalla ja kestävästi.”

 

MARKKINOINTI:

  • Atria on Suomen tunnetuin ruokamerkki. (Kantar, Atria ruokamerkkitutkimus 10/2020, N=1061. Avoin kysymys: Mikä ruokaan merkki tai valmistaja sinulle tulee ensimmäiseksi mieleen?)
  • Atria on lihatuotteiden tilajäljitettävyyden edelläkävijä. Tutkimuksen mukaan elintarvikkeiden jäljitettävyys vetoaa kahteen kotitalouteen kolmesta (Suomi Syö 2021, vastuullisuusraportti, N=1256)
  • Oma rehutehdas ja kyky todentaa kaikki, mitä tuotantoketjussa tapahtuu, tekee Atrian tuotantoketjusta ainutlaatuisen kumppanin niin kotimaisille kuluttajille kuin asiakasryhmille Suomessa ja viennin puolella.

Lue myös muut teemajutut Atria Tuottajat 1/2022 -lehdestä alkaen sivulta 19