Teema: Media ja me

”Ennakkoasenteet ovat koventuneet”

02.03.2020 09:05

imagefbcc.png

Kannattaa kysyä, mikä on jutun näkökulma ja keitä muita siihen haastatellaan, neuvoo mediakonkari Petri Yli-Soini. 

Julkisuus on näyttänyt monet kasvonsa nurmolaiselle Alatalon Tipu Oy:tä pyörittävälle Petri Yli-Soinille 

 Ilman julkisuutta en olisi koskaan ollut Ilkan etusivulla ilman housuja. 

Housuttomuus liittyy parin vuoden takaiseen maakuntalehden haastatteluun lintuinfluenssan torjunnasta. Eläinlääkärinäkin toiminut broileritilallinen oli sopiva asiantuntija, joka kuvaussessiossa veti ylleen kanalassa tarvittavia suojahaalareita. Silloin kuvaaja nappasi otoksen, parahultaisesti kalsarivaiheessa. 

 Se oli kuitenkin asiallinen juttu, joka tehtiin rauhoittelumielessä eikä lietsomaan hysteriaa lintuinfluenssasta.  

Toisenlaisiakin tilanteita on ollut. Joissakin tapauksissa Yli-Soinista on tuntunut, että häntä on johdettu harhaan. 

 On saatettu pyytää asiantuntijaksi johonkin haastatteluun, mutta valmiin jutun näkökulma onkin ollut aivan toinen kuin aluksi annettiin ymmärtää.  

Mielipide näkyy 

Median toiminta on muuttunut Yli-Soinin mukaan viime vuosien aikana. Hänen kokemuksensa on, että yhä useammin toimittajalla on jokin oma mielipide, joka vaikuttaa jutun näkökulmaan. 

 Jos aihe on neutraali, kuten eläintauteihin liittyvä, pystytään yleensä keskustelemaan asiaperustein. Mutta monella on asenne, että kotieläinten käyttäminen on lähtökohtaisesti väärin. 

Ennakkoasenteen takia toimittaja on tuonut juttukulman valinnassa esille omaa näkemystään eikä ole uskonut haastateltavan lausuntoja. 

 Ennen minuun luotettiin, kun esitin asiantuntijana tietoja, mutta nykyisin kaikelle on vastaväite. Kaipaisin vastuulliseen journalismiin neutraaliutta ja objektiivisuutta. 

Hän uskoo, että kansalaisjärjestöt saavat usein viestinsä paremmin läpi mediassa kuin yritykset. Taustalla näyttää olevan ajatus, että yritystoiminta on ilman muuta korruptoitunutta, koska joku saa siitä rahaa. 

– Elinkeinon harjoittaja puhuu suuremmalla todennäköisyydellä totta kuin järjestön kannattaja, joka haluaa pönkittää omaa asemaansa tuomalla esille voimakkaita mielipiteitä. 

Älä pelkää toimittajaa 

Kokemuksista oppii. Kun on esiintynyt televisiossa, radiossa ja lehdissä tarpeeksi monta kertaa, tulee tietyllä tapaa varovaiseksi. 

 Varsinkin televisiokameran käydessä saa oikeasti miettiä, mitä suustaan päästää. Sitä kun on vaikea tarkistaa ennen ohjelman lähetystä. 

Siitä huolimatta Yli-Soini kannustaa tuottajia ainakin harkitsemaan oman näkökulman tarjoamista mediassa. 

 Pääsääntöisesti haastattelut ovat tosi jees, eikä toimittajia saa pelätä. 

Vuosien varrella Yli-Soini on opittu tuntemaan mediassa, ja siksi hänelle soitetaan usein, kun tekeillä on juttu maataloudesta. 

 Jos me itse emme kerro julkisuuteen oikeaa tietoa, väärä tieto on vallitseva. 

Kolme vinkkiä: 

  1. Kysy suoraan toimittajalta, mikä haastattelun ja jutun näkökulma on, ja ketä muita siihen haastatellaan.
  2. Jos mahdollista, pyydä kysymykset nähtäviksi ennakkoon etenkin tv- ja radiohaastatteluissa.
  3. Pyydä kirjoitettu juttu luettavaksi ennen kuin se julkaistaan. Ainakin omat suorat lainaukset kannattaa tarkistaa. Jos huomaat asiavirheitä, korjaa myös ne perustelujen kanssa. 

Kaikki Media ja me -kokonaisuuden jutut löydät ajankohtaisista